Föreningen

Uppsala biodlareförening är en av landets äldsta och största biodlarföreningar. Vi har cirka 250 medlemmar, med och utan egna bin.

Vill du engagera dig i föreningen – vara med och sköta bigården, stå på marknader, eller på något annat sätt bidra till föreningens verksamhet och utveckling: hör av dig! Kontaktformulär hittar du nederst på sidan.

Organisation

Arbetet i Uppsala biodlareförening leds av en styrelse. Bigårdskommitté, honungsbedömningskommitté och marknadsresursgrupp ansvarar för verksamheten inom respektive område. Dessutom finns valberedning och revisorer. Alla funktionärer arbetar ideellt.

Uppsala biodlareförening är en av nio föreningar som tillsammans utgör Uppsaladistriktet av Sveriges Biodlares Riksförbund, Biodlarna. Uppsaladistriktet har en egen styrelse och ordnar föreningsgemensamma aktiviteter.

Biodlarna är den rikstäckande intresseorganisationen för landets biodlare. Landets biodlarföreningar skickar delegater till förbundets årsmöte.