Vaxsmältning och vaxinlämning

Föreningen arrangerar vaxsmältning varje höst. Vi erbjuder dessutom gemensam vaxinlämning.

• Vaxsmältning sker generellt de två helger som ligger närmast månadsskiftet oktobernovember. Se kalendariet.
  • Du kan också smälta ditt vax själv på våren. Se information här.
Ursmälta och tvättade ramar. Varje person tvättar sina egna ramar.

Vaxsmältning

Ramarna smälts ur med hjälp av ånga. Vax och vatten samlas upp i medtagen hink. Sedan kokas ramarna i kaustiksodalösning innan de sköljs med vatten.

Det går också bra att smälta täckvax och drönarvax.

Föranmälan krävs. Anmäl dig senast 1 oktober på denna länk.

Så går det till

Kostnad 3 kr/ram för ursmältning och tvätt, 1 kr för enbart tvätt. Betala med Swish till 123 566 46 28, eller kontant på plats. Den som hjälper till utöver vid smältning av de egna ramarna behöver inte betala för smältning av sina ramar.

Ta gärna med lite ved till ångpannan.

• Inga ramar som kommit i kontakt med något annat preparat än organiska syror eller tymol får smältas.
  • Inget vax som kommit i kontakt med något annat preparat än organiska syror får vara med i den gemensamma vaxinlämningen.
  • Du tvättar själv dina ramar efter smältning. Det är blött och smutsigt. Tåliga kläder rekommenderas.
  • Kom ihåg hink med lock till ditt vax. En Biforhink räcker oftast till 30-40 ramar (mindre om det är mycket socker i ramarna).
  • Du tar med vaxet hem.
Bivax direkt från smältningen, bredvid skrapat bivax.

Vaxinlämning

1. Smält ditt vax på vaxsmältningshelgen.
  2. Ta hem vaxet och den etikett som tillhandahålls i föreningslokalen vid vaxsmältningen (eller skriv ut en härifrån).
  3. Skrapa ren botten på vaxklumpen och låt den torka.
    • Se den högra vaxklumpen på bilden ovan.
    • Vaxet ska inte se ut som den vänstra klumpen eftersom det är otrevligt att hantera för vaxkommittén.
  4. Inget vax som kommit i kontakt med något annat preparat än organiska syror får vara med i den gemensamma vaxinlämningen.
  5. Paketera det torra vaxet i en hel plastpåse som du försluter och märker med etiketten. Du kan göra likadant med vax som du smält själv, eller vax från tidigare år.
  6. Lämna vaxet på Jälla under vaxsmältningsdagarna, eller annat datum på Jälla eller i Eriksberg – mejla i så fall vax@uppsalabiodlare.se för att bestämma dag/tid.
  7. Vax som inte märks tillfaller föreningen.
  8. Föreningen ombesörjer transport av vaxet för vidare hantering.
  9. Allt vax från föreningen smälts och valsas tillsammans. Du får inte tillbaka ditt eget vax, men rätt mängd i form av mellanväggar. Du får faktura och betalar bara för valsning och frakt av din mängd vax.